Rules of Repetition
wystawa książek fotograficznych
Galeria Pusta
(Katowice, Plac Sejmu Śląskiego 2)
kurator: Jakub Dziewit
wernisaż: 24 października 2025, godz. 17:00
wystawa potrwa do 1 lutego 2026
galeria czynna od wtorku do niedzieli w godz. 11:00-19:00
oprowadzania kuratorskie:
■ 26 października 2025, godz. 12:00
■ 21 listopada 2025, godz. 11:30
■ 28 listopada 2025, godz. 19:00
■ 11 grudnia 2025, godz. 18:00
[możliwe umówienie dodatkowego oprowadzania dla grup – prosimy o kontakt kuba@paperphoto.pl]
W ramach wystawy prezentowane są książki fotograficzne, które bazują na powtarzalności motywu. Punktem wyjścia jest legendarny projekt Bernda i Hilli Becherów, którzy z „niemiecką precyzją”, dbając o prawidłowe odwzorowanie perspektywy, przygotowali typologie industrialnych form przestrzennych – zestawiając ze sobą m.in. wieże ciśnień, szyby kopalniane, fabryki, zbiorniki na gaz, umożliwiając dzięki temu dojrzenie ich podobieństwa i równocześnie uwypuklając różnice. Było to działanie nie tylko wprowadzające do fotografii elementy myślenia badawczego, konsekwentnego i spójnego, ale także umiejscawiające fotografię w awangardzie sztuki (za swoje działania Becherowie otrzymali na Biennale w Wenecji nagrodę w kategorii „rzeźba”). Nic dziwnego, że powstał w ten sposób być może najbardziej wpływowy w historii i najczęściej powielany fotograficzny motyw wizualny.
Spoglądając na prace Becherów bardzo łatwo jest myśleć o nich jako o wyrywających zdjęcie z rzeczywistości, tworzących obrazy wizualne wręcz abstrakcyjne. Jednakże założeniem ich projektu była mocna wypowiedź o zmieniającej się rzeczywistości gospodarczo-społecznej: dokumentacja przemian obszarów industrialnych, próba zachowania odchodzącego dziedzictwa, łatwiejsza w formie – jak sami mówili – od malarstwa. W ramach wystawy zaprezentowane są fotoksiążki, które w sposób mniej lub bardziej bezpośredni nawiązują do powtarzalności motywu, ale wykorzystują go często w celu mocniejszego wybrzmienia przekazu: opowieści o propagandzie i totalitaryzmie, narzędziach dyscypliny, krytyki konsumpcjonizmu, żałobie i traumie, ale także o posthumanizmie czy też uważności w spoglądaniu na innych i siebie.
Fotoksiążki świetnie nadają się do przedstawiania projektów wizualnych skupionych właśnie na motywie powtarzalności – dają możliwość przeniesienia ich w formę przystępną dla odbiorcy, wprawdzie bez możliwości objęcia wzrokiem całości projektu na raz, ale dzięki temu zmuszając go do większego skupienia na poszczególnych pracach oraz ich sekwencji. Każda z fotoksiążek jest odrębną wypowiedzą, ale wszystkie razem połączone są narracją kuratorską, której oś przewodnia przedstawiona jest na towarzyszącej wystawie mapce.
Fotoksiążki prezentowane na wystawie podzielone są na 11 „rozdziałów” opowieści kuratorskiej:
I. Anonymous sculptures ■ Anonimowe rzeźby
1) Bernd & Hilla Becher: Bergwerke und Hütten
2) Bernd & Hilla Becher: Gasbehälter
3) Bernd & Hilla Becher: Getreidesilos
4) Bernd & Hilla Becher: Hochöfen
5) Bernd & Hilla Becher: Kühltürme
6) Bernd & Hilla Becher: Steinwerke
7) Bernd & Hilla Becher: Wassertürme
8) Bernd & Hilla Becher: Zeche Hannover
II. Sequences of cultural forms ■ Sekwencje form kulturowych
9) Mark Ruwedel: Message from the Exterior
10) Jeffrey Ladd: A Field Measure Survey of American Architecture
11) Alejandro Merizalde: 100 Churches of Venice and the Lagoon
12) Łukasz Siewiorek: Śląskie kina studyjne
III. Dictionary of native words ■ Słownik języka naszego
13) Zupagrafika: Kiosk
14) Wojciech Wilczyk: Słownik polsko-polski
15) Wojciech Wilczyk: Święta wojna
16) Łukasz Skąpski: Machines
17) Wojciech Wilczyk: (Nie)widzialne pomniki wolności
IV. Near and far ■ Blisko i daleko
18) Richard Renaldi: Touching Strangers
19) Karolina Jonderko: Rozmowa z Matką
20) Hayahisa Tomiyasu: TTP
21) Joel Sternfeld: Our Loss
V. Landscapes of innocence ■ Krajobrazy niewinności
22) Hiroshi Sugimoto: Seascapes
23) Bart Michiels: The Course of History
24) Indrė Šerpytytė: 1944–1991
25) Taryn Simon: The Innocents
VI. There’s no such thing as innocent I ■ Niewinny ja nie istnieję
26) Wojciech Wilczyk: Niewinne oko nie istnieje
27) Adam Broomberg: Anchor in the Landscape
VII. Posthuman ■ Pozaludzkie
28) Ewa Ciechanowska, Artur Urbański: Phobos ex machina
29) Takashi Homma: Symphony – mushrooms from the forest
30) Stephen Gill: The Pillar
31) Stephen Gill: Pigeons
VIII. Far and near ■ Daleko i blisko
32) Zofia Rydet: Zapis
33) Rafał Milach: The Winners
34) Joel Meyerowitz: Redheads
35) Marina Rosso: The Beautiful Gene
IX. Dictionary of foreign words ■ Słownik wyrazów obcych
36) Eiji Ohashi: Roadside Lights Seasons: Winter (C)
37) Martin Parr: Remote Scottish Postboxes
38) Martin Parr: Real Food
39) Christopher Herwig: Trucks and Tuks
40) Philip Butler, London Tube Stations: 1924–1961
41) Stephen Gill: A series of disappointments
X. Patterns (of cultures) ■ Wzory (kultury)
42) Nastasiia Leliuk & Natalia Wiernik: Once a year the stick shoots
43) John Divola: Vandalism
44) Ahn Jun: One Life
45) Matthieu Nicol: Fashion Army
46) Michal Chelbin: How to Dance the Waltz
XI. Discipline and punish ■ Nadzorować i karać
47) Christopher Herwig: Soviet Bus Stops I
48) Zupagrafika: Soviet playgrounds
49) Christopher Herwig: Soviet Bus Stops II
50) Dmytro Soloviov: Ukrainiam Modernism
51) Niels Ackermann & Sébastien Gobert: Looking for Lenin
52) Donovan Wylie: North Warning System
53) Donovan Wylie: Outposts. Kandahar Province
54) Donovan Wylie: Maze I
55) Donovan Wylie: Maze II
Książki fotograficzne prezentowane na wystawie [ALFABETYCZNIE]:
- Niels Ackermann & Sébastien Gobert: Looking for Lenin
- Ahn Jun: One Life
- Bernd & Hilla Becher: Bergwerke und Hütten
- Bernd & Hilla Becher: Gasbehälter
- Bernd & Hilla Becher: Getreidesilos
- Bernd & Hilla Becher: Hochöfen
- Bernd & Hilla Becher: Kühltürme
- Bernd & Hilla Becher: Steinwerke
- Bernd & Hilla Becher: Wassertürme
- Bernd & Hilla Becher: Zeche Hannover
- Adam Broomberg: Anchor in the Landscape
- Philip Butler: London Tube Stations: 1924–1961
- Michal Chelbin: How to Dance the Waltz
- Ewa Ciechanowska, Artur Urbański: Phobos ex machina
- John Divola: Vandalism
- Stephen Gill: A series of disappointments
- Stephen Gill: Pigeons
- Stephen Gill: The Pillar
- Christopher Herwig: Soviet Bus Stops I
- Christopher Herwig: Soviet Bus Stops II
- Christopher Herwig: Trucks and Tuks
- Takashi Homma: Symphony – mushrooms from the forest
- Karolina Jonderko: Rozmowa z Matką
- Jeffrey Ladd: A Field Measure Survey of American Architecture
- Nastasiia Leliuk & Natalia Wiernik: Once a year the stick shoots
- Alejandro Merizalde: 100 Churches of Venice and the Lagoon
- Joel Meyerowitz: Redheads
- Bart Michiels: The Course of History
- Rafał Milach: The Winners
- Matthieu Nicol: Fashion Army
- Eiji Ohashi: Roadside Lights Seasons: Winter (C)
- Martin Parr: Real Food
- Martin Parr: Remote Scottish Postboxes
- Richard Renaldi: Touching Strangers
- Marina Rosso: The Beautiful Gene,
- Mark Ruwedel: Message from the Exterior
- Zofia Rydet: Zapis
- Łukasz Siewiorek: Śląskie kina studyjne
- Indrė Šerpytytė: 1944–1991
- Taryn Simon: The Innocents
- Łukasz Skąpski: Machines
- Dmytro Soloviov: Ukrainiam Modernism
- Joel Sternfeld: Our Loss
- Hiroshi Sugimoto: Seascapes
- Hayahisa Tomiyasu: TTP
- Wojciech Wilczyk: (Nie)widzialne pomniki wolności
- Wojciech Wilczyk: Niewinne oko nie istnieje
- Wojciech Wilczyk: Słownik polsko-polski
- Wojciech Wilczyk: Święta wojna
- Donovan Wylie: Maze I
- Donovan Wylie: Maze II
- Donovan Wylie: North Warning System
- Donovan Wylie: Outposts. Kandahar Province
- Zupagrafika: Kiosk
- Zupagrafika: Soviet playgrounds